Els silencis del primer ministre Rajoy, mirada al Diari ARA (versió extended)

En Oriol March ens preguntava amb l’Antoni Gutiérrez-Rubí sobre els silencis de Mariano Rajoy des de que és inquil·lí de La Moncloa.

Aquesta és la versió impresa:

L’espai també en la premsa escrita és condicionant alhora de respondre preguntes interessants. Aquestes son algunes de les meves reflexions.

–  És encertat, en un moment com aquest, optar pel silenci comunicatiu?

No és habitual trobar 21 dies de silenci polític volgut. Son coherents amb la fórmula que els ha donat bons resultats en la pre, durant i la post-campanya: sobreprotecció i aïllament del líder -gens carismàtic i apassional..

El temps de les frases buides i dels llocs comuns és història. Ara la ciutadania exigirà respostes, mesures i confiança i un nou estil de lideratge valent i que arrisqui. Per què esperar a que passin les eleccions Andaluses? Si ho expliquen bé, les persones ho entendran. La ciutadania és adulta.

La angoixa per la necessitat d’enviar gestos i prendre decisions per tranquil·litzar els mercats, així com la reforma constitucional de l’agost han estat una construcció mediàtica exitosa. Ara ha desaparegut.

 

– Quina és la millor manera de comunicar ajustos draconians com els que durà a terme el govern espanyol?

Dur la iniciativa i donar la cara impedeix que els adversaris imposin el temps, les regles i el terreny de joc propis.

Cal liderar el cicle de noticies: explicar al Congrés les mesures; compareixença pública a Moncloa en prime time en directe per ràdios i TV amb un discurs breu inicial del president i torn de preguntes obertes als mitjans; al matí següent anar-ho a explicar a la TV pública; al migdia una TV privada; i a la nit entrevista a l’emissora de radio líder. Un cop s’ha definit l’agenda, s’ha acaparat la tensió i el focus, és moment de passar el relleu a un membre de l’equip o al ministre del ram. L’oposició només pot anar a remolc i reaccionar.

 

– Quines han de ser les prioritats de la maquinària comunicativa de La Moncloa?

Tres reptes:

1. Impulsar una política de comunicació digital amb segell propi i de referència arreu. La Casa Blanca i el 10 de Downing Street fan coses molt interessants i amb bons resultats. Un Govern obert, accessible i transparent és la millor recepta; que escolti, que sàpiga dialogar, liderar i respondre en temps real. Adreçar-se directament a les persones és essencial.

2. La construcció d’una nova imatge i d’un nou estil de lideratge del president: un calendari de compareixences públiques i regulars, trobades amb ciutadans que puguin acostar el president i fer-lo més proper. Rajoy guanya en la distància curta.

3. Impulsar una nova manera de comunicar on el soroll de la batalla de declaracions i contradeclaracions polítiques absurda, desgastant i descoratjadora es substitueixi per un missatge útil i en positiu.”

I aquestes son les respotes de l’Antoni.

Abraçada d’agraïment a tot l’equip de l’ARApolítica, com sempre un plaer!

Quant a Aleix Cuberes i Díaz

Public Communication consultant, Political analist, traveller, marathonman, attracted by courageous leadership
Aquesta entrada ha esta publicada en Altres. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s