Diari de Campanya: 13 setmanes

(post originalment publicat a www.ingenia-pro.com)

 

La campanya republicana, incapaç d’escapar d’un cicle de noticies no favorables, ha continuat funcionant en mode “defensiu”: el viatge a l’exterior no ha visibilitzat el momentum esperat; l’afer de les declaracions de renda i patrimoni continua perseguint i desgastant Mitt Romney, així com la inaccessibilitat dels mitjans al candidat -a excepció de la FOX- ha produït episodis de tensió entre la campanya i els periodistes que segueixen el candidat.

Durant el viatge a l’exterior de 8 dies de durada Romney va donar 6 entrevistes a diferents canals de TV i a 2 a diaris israelians. Els periodistes que l’acompanyaven en el viatge només li van poder preguntar en una ocasió -tres preguntes en total. Al final les imatges parlen per si soles de l’estat d’ànim dels periodistes i l’equip de campanya:

 

 

Líder amagant-se de les preguntes dels periodistes” és la pitjor imatge amb la que es pot associar un candidat i una campanya. Si es fuig i no es garanteix accés al candidat de manera continuada és molt provable que la seva resposta dels periodistes siguin cròniques destaquin l’anècdota negativa i els gafes del candidat.

S’especulava que trencar amb aquest clima enrarit i per guanyar tracció la campanya Romney avançaria l’anunci del nomenament del vicepresident/a. Però l’equip republicà ha resistit la temptació del Mode pànic i ho ha intentat anunciant que es repensarà la seva política de comunicació: més transparència i accés a la campanya (press briefings) i al candidat, a més de facilitar el que a més de FOXNews altres canals de TV tinguin accés a Mitt Romney i el seu cercle més proper.

 

Tot i això les dues campanyes continuen inspirades i ataquen allà on l’adversari és fort. La campanya demòcrata s’afiança en una triple direcció:

 

1. Missatge a les classes mitjanes atacant Romney:

 

 

2. La proposta enviada al Congrés perquè els republicans no s’oposin a baixar impostos a la classe mitjana i pujar els impostos al 2% més rics: per aconseguir estimular més l’ economia i la reducció del dèficit.

 

 

3. La publicació de les dades d’ocupació del juliol:

 

 

La feina de les darreres setmanes, més les dificultats republicanes, donen els fruits esperats i les enquestes actualitzen l’avantatge d’Obama en estats clau: Pennsylvania, Ohio i Florida.

 

La campanya republicana, vol passar pàgina de la darrera setmana i, focalitza tots els esforços -altre cop- en l’economia i en la lluita de les famílies nord-americanes, l’atac al president Obama.

 

 

La campanya Obama ha desvetllat dos moviments interessants de cara a la convenció Demòcrata. A l’espera dels compromisos electorals estrella-mediambientals i amb els votants joves- i algun anunci de darrera hora, dos noms centraran l’atenció: Julian Castro i Bill Clinton.

L’alcalde de San Antonio tindrà a disposició un dels keynote speaking més important de la convenció. Un altres gest per a la comunitat electoral llatina i amb una lectura que ens porta a finals de juliol del 2004 on un desconegut senador per Illinois va ser ascendir a les major leagues, va fer un salt de popularitat a nivell nacional nord-americà i es va convertir en la revelació de la convenció demòcrata d’aquell any.

 

 

Bill Clinton serà l’estrella que precedirà el discurs d’acceptació del president Obama. Atenció a la suma dels dos discursos. El primer que no ha d’eclipsar el president però que l’ha de situar emocionalment allà on l’auditori, els votants propis i els independents puguin sentir-se identificats i cridats a l’acció. El segon un altre dels discursos cridats a fer història.

De moment sense noticies de la Secretària d’Estat Hillary Clinton.

 

A tenir en compte respecte els momentum de les convencions:

  • els bumps poden ser significatius, malgrat l’exposició i el risc, la clau no està en provocar-los sinó gestionar-los magistralment per què s’allarguin més enllà de la convenció. Han d’anar acompanyats d’altres moments importants. La tendència és evitar l’efecte gasosa.
  • És una bona oportunitat per mostrar el vessant més humà i personal dels candidats. El challenger Romney te l’oportunitat d’acostar-se a l’electorat com no ha tingut abans. Si no es volen distorsions, la publicació de les declaracions patrimonials i de renda ha de ser abans de la convenció.
  • La capacitat que tenen les convencions de una millora de la imatge en els candidats és difícil, malgrat la convenció sigui tot un èxit. Cal acompanyar-lo d’esforços successius i posteriors. Queda marge per adreçar-se als indecisos però aprofitar aquesta plataforma sempre és més fàcil.
  • No és només cosa de candidats. La convenció també és igualment important per al futur del partit i l’aprovació del seu manifest o official party platform. És aquí on queden recollides les línies mestres i els valors insígnia amb que cada partit vol ser referent amb una mirada endavant.

 

Final. Les dues campanyes han fet dissenyat aplicacions de mòbil, en el cas republicà per saber el nom de la persona que acompanyarà Mitt Romney al ticket republicà i en el cas demòcrata per facilitar i afavorir el canvassing -el porta a porta- de les campanyes de voluntaris.

 

Articles recomanats:

Compartiva dels esforços de fundraising dels presidents, via The Monkey Cage.

Mirada gens inspiradora que la campanya li suggereix a en David Brooks.

El New York Times ens apropa a l’electorat indecís.

La decisió sobre el/la vicepresidente/a, segons el New York Times.

 

 

@aleixcuberes és soci i consultor de Comunicació Pública d’@ingenia_pro

Quant a Aleix Cuberes i Díaz

Public Communication consultant, Political analist, traveller, marathonman, attracted by courageous leadership
Aquesta entrada s'ha publicat en Planeta Obama i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s