Diari de Campanya #US2012: 5 setmanes -prèvia als debats

(orginalment publicat a www.ingenia-pro.com)

 

L’elecció ja ha començat i els primers vots ja es poden començar a dipositar a les urnes.

Ambdues campanyes s’han funcionat en mode stand-by a l’espera que -en poques hores- comenci el gran espectacle dels debats –més preparats i entrenats de tota la història.

 

La campanya republicana necessita un cop d’efecte important. Les enquestes assenyalen que Obama està consolidant avantatges importants en els estats clau i que el guió de campanya republicà s’ha demostrat fins ara ineficaç. Aquesta pressió sobre Mitt Romney pot ser el seu pitjor enemic alhora de sortir a l’escenari del debat. L’actitud que “això està guanyat” per contra, pot ser el taló d’Aquil·les d’Obama.

La gestió d’expectatives, situant la pressió i el paper de favorit a l’adversari, ha estat un continu durant aquests dies previs.

 

Hi ha ganes per veure els dos candidats, la mida de les seves habilitats, actituds i personalitat. Milions de persones llegirem entre línies qualsevol gest, moviment, insinuació, paraula, mirada, respiració, vestit …

 

En joc una oportunitat única d’adreçar-se als electors de manera directa. El gran públic coneix els dos candidats -un més que l’altre- i ja s’ha fet una idea central de la narrativa d’ambdós líders.

 

Arriba el gran moment on qüestions com:

  • el debat és millor per a l’aspirant o l’incumbent?
  • millor en positiu o atacant?
  • on és el límit d’atacar l’adversari?
  • està perdent el debat el candidat que actua a la defensiva?
  • qui parla primer surt amb avantatge?
  • tot està entrenat?
  • quant hi haurà de natural, d’espontani, real i sincer i quan d’artificial i de mentida?
  • és important el contacte visual entre els candidats?
  • o, son decisius els debats?

… ja no son preguntes tan decisives.

 

 

Els dos voldran ser estimats i agradar, segur que hi haurà molt laboratori, molta preparació, per aconseguir-ho. Però al final el que marcarà la diferència del debat serà:

  1. el factor humà (natural o entrenat -creïble): de ser una candidat humà, que es pot equivocar, que sap encaixar una errada i sap demanar perdó; de ser divertit, ser capaç de somriure i de riure’s d’un mateix; de reconèixer els encerts de l’adversari; de ser respectuós i educat;
  2. la capacitat de sorprendre i d’innovar;
  3. saber parlar al cor i la ment de les persones, entendre els votants i aconseguir una bona impressió de la ciutadania

 

La victòria no s’aconseguirà -només amb els grans arguments ni amb les xifres. El debat es guanyarà amb el control de la conversa entre el llenguatge emocional i de l’autenticitat dels líders. El candidat que gaudeixi més -de forma natural- de l’experiència, serà qui guanyarà. Transcendirà més enllà de les seves paraules, els seus moviments, els gestos, la seva mirada, el seu somriure.

 

Els moments menys guionats seran els que ens parlaran més del què passa per dins el cap de cada candidat:

  • sortir a l’escenari i saludar l’adversari;
  • quan hagi acabat el debat i els candidats corrin als braços de la família i abracin les dones i fills i filles.

 

 

L’espectacle no només serà al plató de la Universitat de Denver:

  • les diferents campanyes monitoritzaran el debat i tenen apunt les legions d’activistes digitals perquè el debat també es guanyi a les xarxes socials;
  • així mateix ambdues campanyes hauran col·locat portaveus autoritzats en contacte directe i permanent amb els grans media per començar a prendre posicions de cara al post-debat i a les reaccions dels mitjans, per proclamar qui és el guanyador o si hi ha taules.

 

De moment la història dels debats ens ha deixat grans moments que han posat a prova el lideratge dels candidats:

 

De tota manera avui assistim a un primer acte de l’obra: en venen 3 mes. La campanya que sigui capaç de construir – i de llegir- una narrativa pròpia durant els 4 episodis, serà qui podrà culminar i escriure el seu final -preferit i particular- de l’obra.

 

 

La foto de la cursa electoral està definida. Malgrat les enquestes la victòria final continua sent molt ajustada. El clima imperant instal·lat suposa un risc de relaxació per a l’equip d’Obama. Els mitjans estan desitjant una recuperació de Romney per tal de tornar l’emoció a la cursa electoral. Una actuació digna del Governador pot ser l’espurna que activi el cicle de noticies que esperen els republicans.

 

 

Mentre la campanya ha continuat avançant, debats a banda:

Obama sembla voler tornar a apel·lar a l’emoció dels seus orígens:

 

 

 

I continua la disciplina del missatge econòmic d’ambdues campanyes:

 

 

 

#gameon #showtime

 

 

 

Articles recomanats:

 

Allò que revelarà el llenguatge corporal d’Obama i Romney, via Forbes.

El check-list de la preparació de debats, del profesor Alan Schroeder.

La preparació dels debats, via NPR.

Les 3 Cs que poden retornar Romney a la cursa, via ABCNews.

 

 

 

@aleixcuberes és creador i consultor d’@ingenia_pro

Quant a Aleix Cuberes i Díaz

Public Communication consultant, Political analist, traveller, marathonman, attracted by courageous leadership
Aquesta entrada s'ha publicat en Planeta Obama i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s