Xa legislatura del Parlament de Catalunya (I): les CUP

(publicat originàriament a www.ingenia-pro.com)

Comencem una breu sèrie sobre la nova legislatura que comença el Parlament de Catalunya amb una mirada als diferents actors. Comencem per les CUP:

Silenciats pels mitjans durant la campanya, han aconseguit superar la por escènica parlamentària reforçant un moviment que ve de lluny. La seva clau ha estat el nucli municipalista i la comunicació -de guerrilla- digital. Segurament han estat els que més energies digitals li han dedicat durant la campanya

Representen un vot que vol anar més enllà de la queixa que representen l’abstenció, el vot en blanc i el vot nul.

La política cada cop és més lluny de la ciutadania” és una reflexió compartida àmpliament pels diferents actors institucionals i socials de la nostra vida pública. “Necessitem avançar repensar-ho tot: contingut i continent; començar de zero altre cop; cal trobar un nou sentit al servei públic...”.

Després d’un debat -que ha estat etern- sobre si les CUP havien de superar l’espai d’acció municipalista i ser protagonistes de l’escenari parlamentari… el resultat avala la decisió: més de 126.000 veus que desconfien del sistema i en son la seva expressió més crítica han fet sentir la seva veu i volen sumar i construir una alternativa.

La mateixa presidenta del Parlament, Núria de Gispert, que va vestir-se de fada, els reclama ara dignitat alhora de vestir-se. No serà ni el primer ni el darrer intent de deslegitimar-los. Expliquen que a Bellaterra el Mestre Josep Oliver, en les seves classes magistrals d’economia no es cansava de polemitzar, felicitava públicament a en Quim Arrufat i li augurava un “enhorabona, vostè arribarà molt lluny“.

Limitar-se el sou a 1.600 € mensuals; renunciar a les comoditats dels diputats; renunciar a formar grup parlamentari amb l’ajuda d’altres diputats d’altres formacions; votar com a membres de la mesa “herois” socials … és coherent amb el que representen, el que son i amb el que volen fer.

Les formes suaus i el fons irrenunciable. David Fernàndez desplega una comunicació dolça, afectiva i empàtica que vol dona la màxima importància als seus interlocutors: vol seducció. El millor encert.

La mateixa que li va faltar al propi Quim Arrufat quan va oblidar somriure i ser amable, quan li van preguntar si podria respondre les preguntes dels periodistes en castellà.

Tenen totes les de guanyar els cops d’efecte de la Simbologia i la Denúncia. Però si volen ser alguna cosa més que l’anècdota -com Solidaritat- hauran de guanyar la batalla de la utilitat, el rigor i la credibilitat: poder arribar a acords i esmenar lleis; establir ponts de complicitat i d’interlocució amb altres formacions i sobretot créixer com alternativa malgrat els paranys que els adversaris els prepararan. No son la Bildu catalana; no son només les samarretes Mònica Oltra style; son alguna cosa més que estètica compartida. Necessitaran tota la cintura i la pedagogia per fer front a les contradiccions que suposa participar de la vida institucional tenint la utopia com a únic full de ruta.

La imatge del diputat Fernàndez sortint del Parlament davant els mossos engalanats té una bellesa poètica i una força extraordinària. Els diputats cupaires, malgrat el que representen, arriben a la vida pública institucional amb catifa vermella: son necessaris. Saben que en algun moment hauran de defensar aquesta catifa vermella, encara que no els agradi o no vagi amb la seva manera de sentir i de fer.

En relació al dress-code dels nous Diputats de les CUP, la Sara Gonzàlez de l’ARA ens va demanar compartir algunes idees i reflexions. Així ho recull al seu article (registre):

Abraçada a tot l’equip de l’ARA Política, un plaer com sempre!

@aleixcuberes és creador i consultor d’@ingenia_pro

Quant a Aleix Cuberes i Díaz

Public Communication consultant, Political analist, traveller, marathonman, attracted by courageous leadership
Aquesta entrada s'ha publicat en Catalunya i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s